Turbodúchadlá predstavujú kľúčový prvok moderných motorových vozidiel. Hrajú zásadnú rolu v optimalizácii výkonu motora tým, že premenia energiu unikajúcich výfukových plynov na zvýšený prítlak vzduchu do spaľovacej komory. Tento proces umožňuje motoru pracovať efektívnejšie, poskytovať vyšší výkon a zároveň znižovať spotrebu paliva a emisie. Napriek tomu, že sú navrhnuté tak, aby odolávali extrémnym podmienkam v motorovom priestore, turbodúchadlá nie sú imúnne voči poškodeniu. V nasledujúcej časti sa podrobne zameriame na najčastejšie typy poškodení turbodúchadiel, ich príčiny a dôsledky pre fungovanie vozidla.

Z dôvodu komplexnosti turbodúchadiel môže byť identifikácia presnej príčiny ich zlyhania náročná. Často sa výrobcovia a mechanici spoliehajú na dôkladnú diagnostiku a analýzu, aby lokalizovali zdroj problému. Preto je nevyhnutné, aby každé poškodenie turbodúchadla bolo posúdené odborníkom, ktorý dokáže rozpoznať príznaky zlyhania a určiť najlepšie riešenie pre danú situáciu.

Príčiny poškodenia turbodúchadiel môžu byť rôznorodé a niekedy aj nečakané. Či už ide o cudzie telesá, ktoré vstúpili do systému, nedostatočné mazanie, znečistenie oleja alebo nadmerné teplotné stresy, výsledkom môže byť zlyhanie turbodúchadla s významnými dôsledkami pre celý motor. V nasledujúcich odstavcoch sa pozrieme na štyri základné kategórie, do ktorých tieto problémy zvyčajne spadajú, a preberieme ich podrobnejšie.


1. CUDZIE PREDMETY

Poškodené kompresné koleso alebo variabilita je spôsobená malými objektami vstupujúcimi do turbíny či kompresora vo vysokej rýchlosti, vedie k obmedzeniu pohybu a k nerovnováhe kolies.Poškodenie kompresného kolesa   Poškodenie variabilného kolesa

2. NEDOSTATOK MAZANIA

Turbínové únavové praskanie a materiálový prenos vytvorený trením kovu na kov a vysoké teploty ako výsledok obmedzenia dodávok oleja na vstupy, nesprávne umiestnenie tesnenia a použitie kvapalných tesnení či nízka kvalita mazív alebo chybné olejové čerpadlo.
Vysoká teplota a materiálový presun na ložisko   Nesprávny tvar a umiestnenie tesnenia

3. ZNEČISTENIE OLEJA

Poškodenie ložiskového stredu turba je zvyčajne spôsobené vysokou koncentráciou karbónu pozastaveného v oleji, vytvoreného nedodržiavaním intervalu výmeny oleja a filtra či slabá údržba. Poškodenie ložiska byť spôsobené kovovými časticami z opotrebenia motora alebo oceľovými pilinami v oleji po dôkladnej generálnej oprave motora.
Opotrebované a skosené ložisko. Materiálový prenos na hriadeľ.   Veľké častice v oleji môžu zapríčiniť hlboké ryhovanie

4. NADMERNÁ SILA A NADMERNÁ TEPLOTA

Poškodenie turba môže byť spôsobené nad rámec navrhnutých parametrov alebo mimo špecifikácie výrobcu vozidla. Problém s údržbou, chyba motora, chybné vstrekovacie trysky alebo neautorizované vylepšenia výkonu môžu poháňať turbo otáčajúcimi rýchlosťami nad rámec ich prevádzkových limitov, čo spôsobí poruchu kompresora a turbínového kolesa.
Efekt pomarančovej šupky na zadnej strane kompresného kolesa je jasným znakom prekročenia otáčok.   Turbínové koleso s mechanickou poruchou únavy v dôsledku opakovaného prekročenia otáčok alebo chybných vstrekovačov.

Nové registrovanie účtu